dinsdag 14 mei 2013

Stoffel Schot uit Tholen

Waar is mijn bril?
Hij zit op je neus...

Iets dergelijks is ons overkomen met het 'Hart van Tholen'. Bijna dagelijks komen Anja en buurman Willem elkaar tegen. Anna lopend met haar trouwe viervoeter en Willem op de fiets naar zijn 'lapje'. Wat blijkt? Willem is de kleinzoon van Stoffel, waar we hier al over hebben geschreven.

Stoffel Schot
Foto: Annie en Willem Deurloo
De trui met dat hart kent Willem wel. Maar ja, hij dacht: 'die zullen jullie al lang hebben'. Willem weet ook nog dat zijn oma dergelijke truien breide. Meestal met van die 'wiebers', je weet wel....

Stoffel (Christoffel) wordt geboren op 15 januari 1876. Net als de meeste mannen binnen de familie Schot wordt hij visser. In 1901 trouwt hij met Catharina Schot. Het echtpaar krijgt tussen 1903 en 1914 zeven kinderen. Drie kinderen, allemaal meisjes, overlijden binnen het eerste levensjaar.

Maria Deurloo - Schot
Foto: Annie en Willem Deurloo
Eén van de dochters, Maria, trouwt met Cornelis Deurloo. Dat zijn de ouders van Willem. Cornelis is tuinder. Zo blijkt maar weer (net als bij Tannetje Bout) dat er ook buiten de eigen (vissers)kringen werd getrouwd.

Willem vertelt:
"Mijn opa en mijn ooms waren vissers. Eigenlijk had ik ook de visserij wel in gewild. Maar ja, ik was een Deurloo, dus dan werd je tuinder. Ik ging wel eens met mijn oom Jewannes (Schot) mee. Dan brachten we mossels naar Philippine. Het was net na de oorlog en heel de Westerschelde lag nog vol mijnen.
Eén van de knechten stond op het voordek om naar mijnen te speuren. Ik moest dan van mijn oom achter het stuurkotje gaan zitten. Daar zat ik dan veilig (!) zei hij.

Ik weet nog dat ze op de zeilen naar Antwerpen voeren om mossels uit te leuren. Dat was voer voor de armen. De hemel werd gedankt als de hele voorraad was verkocht. Ja, het was zo arm hè in die tijd. Het laatste stuk door het kanaal kon je niet meer zeilen. Dan was er een man met een paard en die jaagde de hoogaarsen naar Antwerpen.

Mijn opa heeft nooit een overhemd gehad. Hij droeg altijd truien. Voor het werk een zelfgebreide en voor de zondag een Engelse trui. Die Engelse truien en schipperspetten kochten ze in Antwerpen. In 1933 werd de tunnel van Sint Anneken (Sint Annatunnel) onder de Schelde geopend in Antwerpen. Toen hoefden ze niet meer met de pont over.
In de tunnel werd zijn portefeuille gerold. Hij kwam er pas in de winkel achter, toen hij zijn trui en pet wilde betalen. Heel de opbrengst van die dag weg. De spullen kreeg hij toch mee, want ze kenden hem daar. Die mocht hij later komen betalen.

Stoffel Schot
Foto: Annie en Willem Deurloo
Opa Stoffel wilde nooit op de foto, maar voor zijn identiteitsbewijs moest het van de Duitsers. Daarom staat hij altijd zo kwaad op de foto. Een tante van me had zo'n boxje (fototoestel). Daarmee maakte ze een keer een foto van opa. Hij was zó kwaad, hij zou het boxje kapot gemaakt hebben.
Het is nu wel jammer dat er zo weinig foto's zijn."

Bronnen / met dank aan:
- Annie en Willem Deurloo
- Archief Tholen
- Zeeuwen gezocht

1 opmerking:

Betsy zei

Bijzonder verhaal en boeiend om te lezen!

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn